Aktualności

Proponujemy BEZPIECZNE WYBORY

Proponujemy rozwiązanie, które zgodnie z polską Konstytucją pozwoli przeprowadzić bezpieczne wybory z mieszanym sposobem głosowania 16 maja 2021 roku. Przez ten czas do maja przyszłego roku PKW przygotuje Polskę zarówno na wybory tradycyjne, jak i korespondencyjne. Ale wybory tajne, równe, powszechne i gwarantujące bezpieczeństwo tym, którzy w nich biorą udział. W tej propozycji może mieścić się uzupełnienie formuły wyborczej o wybory internetowe, ale tylko wówczas gdy będzie zapewnione pełne bezpieczeństwo.

 

To PKW musi przeprowadzać wybory. Nie ma możliwości, by ich organizacją zajmował się rząd. Wybory muszą być uczciwe, tak by każdy, kto ma prawo wyborcze mógł wziąć w nich udział. To do wyborcy będzie należał wybór formuły, ale nad bezpieczeństwem tradycyjnych wyborów w komisjach będą czuwać eksperci: lekarze, epidemiolodzy, tak by każdy miał pewność, że oddając swój głos nie naraża swojego zdrowia i życia.

Ta propozycja kompromisowa to także pełna kampania wyborcza. Wybory to nie samo głosowanie, to również możliwość poznania kandydatów. Oceniając w sposób jednoznaczny negatywnie prezydenturę Andrzeja Dudy, nikt nie chce odbierać mu prawa do ponownego startu, do możliwości zmierzenia się z wyborcami. Ta propozycja gwarantuje ciągłość władzy i możliwość by PAD wystartował w kolejnych wyborach prezydenckich. To element demokracji, kompromisu, a także zachowanie ciągłości władzy.

Proponujemy, by w sytuacji, w której stan epidemii trwa powyżej 30 dni - rada ministrów z automatu ogłaszała stan klęski żywiołowej. To pozwoli na zachowanie ciągłości władzy przewidzianej w Konstytucji. To pozwoli również na to, by później, gdy epidemia ustanie, ustalić dobry kalendarz wyborczy, by zrobiła to PKW wspólnie z marszałkiem Sejmu w porozumieniu politycznym.

Stan klęski żywiołowej to również odpowiedzialność Skarbu Państwa za ewentualne roszczenia. Dziś bez tego stanu może się okazać, że jeżeli polscy przedsiębiorcy, ale również podmioty zagraniczne, będą kierować roszczenia w stosunku do Skarbu Państwa, to niestety, ale polski budżet tego nie wytrzyma. Dlatego proponujemy jasne, czytelne rozwiązania wpisane do specustawy z 2002 roku. W sytuacji stanu klęski żywiołowej, a więc stanu nadzwyczajnego, limitowanie odpowiedzialności Skarbu Państwa i ograniczenie go do podmiotów, które w Polsce płacą podatki, to wytrąci rządzącym ostatni - co prawda nieprawdziwy - argument, który dotyczy stanu klęski żywiołowej, ale to również pozwoli ograniczyć te niepokoje w opinii publicznej.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Wychodzę